fredag 30 januari 2009

Carin Svensson

Okej, nu kommer ett lite mindre seriöst inlägg signerat Jenny Morelli. Jag spanar efter den blonda bibliotekarien som jag tänker kasta mig över sedan. Författaren Carl Johan Vallgren har inte rutig kostym idag utan grön tröja och är lite böjd i ryggen. är det åldern? Han ser rätt trevlig ut. I morse när jag frågade runt i foajén verkade det vara han som är dragplåstret. Undrar vad han tänker på när han sitter däruppe och blickar ut mot detta hav av medelålders kvinnor.
Läraren från Botkyrka pratar om sin bok. Det är väldigt politiskt korrekt men det ska det kanske vara...men jag tänker att litteratur borde vara farlig, vad var det den engelske konstprofessorn sade? Litteratur istället för knark...

Carin Svensson verkar trött.. Hon har rest från sitt andra hemland Nya Zeeland, aktuell med boken Vinterbäcken. Hon reste till Nya Zeeland med båt, Angelina Loro det tog 2,5 månad, på 60-talet. Båten som en stor blå val som plöjde genom vattnet, nu berättar Carin om båtens historia..Hon ligger på botten av Indiska Oceanen nu. Carins son har en tatuering med båtens namn på sin arm. Carin berättar schwungfullt om sitt liv och sina föredetta män. Nya Zeeland har aldrig lämnat mig.

Vinterbäcken handlar om längtan hem och att bli en erkänd konstnär. Den utspelar sig i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, Har knyckt en nära släktings liv, som en spaljé att låta historien klättra på. Han föddes i Stockholms fulaste kvarter; ingången till Åhléns parkeringshus, sen flyttade han till USA och blev silverdesigner...
han vävs ihop med min fiktiva gestalt.. som aldrig blev en känd konstnär. tavlan vinterbäcken utsrålar vemod och ensamhet De okända konstnärerna är fler än de kända,de verkar på konsthistoriens baksida, Utan att bli berömda, vad är det som driver dem?
Varför har du inte skrivit en biografi? undrar folk.
- Det är för att jag är för rädd för faktafel
konsten är en lögn som får oss bättre att förstå sanningen,
Maja Steven: 7 år autistisk poet

in thems i found a rose that was growing for a strange desire---
so that maya can smell me

Av Jenny Morelli

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

"In Thames I found a rose
that was growing for a strange desire.
The rose said:
I´d better make a flower
so that Maja can smell
me."

4 februari 2009 kl. 20:43  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Copyright Tidningen Vi 2008