fredag 30 januari 2009

13.33 Petrus Dahlin på scen

Aj,aj,aj - talarens grundfel. Börja med att visa svaghet:
– Är det två saker jag inte har koll på så är det tiden och vad jag ska säga.
(varför står du där då funderar den nu lite slitne bloggaren).
Men nu börjar han:
Född i västerbotten, povert och hårt. Mamma, en av åtta barn. Peter hade bara en barnbok när han var liten – Min skattkammare. Mamma jobbade på psyket på nätterna, pappa var polis, dessutom var Petrus blyg.
I tonåren var han så blyg så han inte vågade ringa frisören, nu är det problemet löst eftersom Petrus numera inte har så mycket att klippa.
– Men min hjärna ville ha kul. När jag skaffade hus och inte kunde renovera efter tio och barnen och frun såg blev jag som barn: har inget att göra. Det var då fantasin om igång och jag började skriva böcker.
Vet inte om några av er känner igen dem men jag har skrivit en barndeckarserier Kalle Skavank.
Det började som ett dåligt skämt efter några glas vin med vänner i huset i Bagarmossen.
– Den ska heta Ugglor i Bagarmossen, sa jag och skrattade själv. Och så gick jag förbi en kiosk varje dag, en gammal kiosk från 50-talet. Jag försökte stödköpa dadlar och godis. Men då tänkte jag – det kanske är en liten kille som jobbar i kiosken, han kanske är kioskdeckare. Nu inser ni vilken dålig humor jag har. Dessutom haltade jag på den här tiden, hade en nerv i kläm, och så tänkte jag på min kusin som blivit av med båda benen – och så fick jag ihop Kalle Skavank med ugglorna i Bagarmossen.
Nu berättar han plotten – om mamman som dog, och kusinen som hjälper till att lösa problemen och om att allt som finns med i boken existerar som dödsängeln på Skogskyrkogården.
Nu berättar han om grannarna, som enligt honom inte helt håller sig lagar och regler, mer vågar jag inte skriva, vi kan ju bli anklagade för ärekränkning om Petrus fått saken om bakfoten.
På 4,5 år har Petrus skrivit 11 böcker, bara i år har han skrivit tre.
Barn gillar skräck, menar Petrus, så nu gör han det.
Och nu har de 12 minuterna gått.


Läs även andra bloggar om

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Copyright Tidningen Vi 2008