fredag 30 januari 2009

11.13 Lina Forss mer eller mindre 42 år...

...och som nästan skrivit tre böcker.
Hon har skrivit Vildängel som hon numera anser är pinsamt självbiografisk. Och nu kommer den sista trilogion, som hon ska skriva i eftermiddag och som kommer ut nästa vår.
En curlingmorsa med grav klimatångest som jobbar för Tara men helst skriver böcker.
Hennes senaste bok som kommer i april heter Agnes hjärtar Edagar. Den går pretentiöst i Den allvarsamma lekens fotspår. "Om man inte är prententiös varför då göra det", som Markus Birro säger.
Agnes är en författarinna som är gift med Ragnar. Han håller henne för burfågel men tycker hon börjar bli mest pytonorm.
Men nu blir Agnes kär i Edward.
En av orsakerna till att den här boken kom till var för att Lina ville bli bättre på att skriva. Det finns de som säger att Agnes är en borderlinepersonlighet och när Lina titta på wiki vad borderline är så måste hon ge dem rätt. Agnes kan kryssa i varenda ruta.
Agnes är oerhört självisk. Så möter hon Edvard som inte accepterar hennes sätt att vara. Agnes är ett kvinnoporträtt, det jag är bäst på. Jag har börjat studera män, mina manliga vänner. Vad vill jag säga? hysterisk noggrann med att inte ta ställning mot mä'nniskor eller för skilsmässa även om min förläggare hävdar att jag gör det. Jag vill belysa människor från alla möjliga synvinklar.
Jag arbetar inte med sanning utan med trovärdighet. Men detta skulle kunna ha hänt.
Så läser hon ur boken.



Läs andra bloggar om

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Copyright Tidningen Vi 2008