fredag 30 januari 2009

Lilian O Montmar på författardagarna

Nu står läraren som blivit författare i talarstolen. Lilian O Montmar berättar att alltihopa började med att hon ville ge sina elever en stark läsupplevelse. Hon har skrivit åtta romaner på tyska och svenska om människor och händelser som präglat deras liv.
Hon har levt i tre kulturer och vet att det är svårt att få ett jag när man inte växer upp på ett ställe. Svårt att skaffa sig en identitet. Vad händer med människor som har den uppväxten. Hon vill visa att det finns en framtid, med tiden man lever så blir det lättare. I Kärlek, vänskap och rockenroll berättar hon om en flicka som kommer till Wien, vad händer med hennes identitet och egenvärde när hennes nya kille överger henne.
Hur skapar man sig en identitet i en ny kultur på samma gång som man blir dumpad.
Hennes viktigaste verktyg för att komma vidare är en – fiol.
Lilian läser ur en av sina böcker, den som är kvintessensen av 30 år som lärare.
Berättelsen handlar om Viktoria 15 år som aldrig var påläst, aldrig kom i tid. Och Lilian var på henne, tjatade. Först när Viktorias hamster dog fick Lilian veta vad det var som fick Viktoria att missköta skolan.
"Vem känner till en annans persons tankar, eller hur andra människor har det till vardags?"
Nej, Viktoria var inte lat, inte inkapabel, inte oduglig – hon hade en mamma som inte var där, som var sjuk, som låg på sjukhus.
– När jag är ute i skolorna försöker jag lära eleverna hur man skapar, gör karaktärer, komponerar. Men jag vill också lära dem hur man använder skrivandet för att förstå sig själv. Det är många ensamma ungdomar därute, jag vill stärka dem med det jag skriver. Jag vill ge dem självkänslan åter, att de har ett jag, en identitet. Jag vill också få lärarna att använda litteraturen, boken, som ett sätt att i skolan stärka ungdomarnas identitet.
Nu är det dags för nästa gäst.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Copyright Tidningen Vi 2008