fredag 6 februari 2009

19.07 Eva Adolfsson


Hon började med att skriva dagbok och ur de anteckningarna vågade hon sig senare på att skriva romaner trots att det egentligen var hennes pappas revir.
Boken Eva Adolfsson nu hyllats för heter En liten historia, och den handlar om en kvinna som under en arbetsresa träffar en man. En annan man. En kärlek som inte går att förverkliga, och som ändå inte är möjlig att glömma.
Vad ville du veta om kärlekens väsen när du satte igång med den här berättelsen? frågar Svante.
– Jag ville undersöka. Känna efter hur den här kärleken fungerar, den som inte får den där bekräftelsen. Nu är vi ett par, nu gifter vi oss. Jag ville pröva en relation som är helt utan garantier utom själva känslan. Det ville jag berätta mig in i.
Svante: Hur mycket betyder det att det är en otrohet.
– Det underlättar väl för att det inte ska bli någonting. Jag skriver om hennes liv också, jag berättar om alla våra liv; man skiljs, gifter om sig, folk söker nåt slags rötter, känner sig fritt svävande, inte helt nöjda med det de har. Det är den långa historien.
Är det här en kvinnohistoria, som Nina Lekander skriver?
– Ja visst, det är så här kvinnor pratar. Hur har du det? Hur fungerar relationen? Älskar jag honom fortfarande?
Svante: Är det viktigt för oss i andra laget att få veta vad ni pratar om?
– Jag har väl en känsla av att ni talar om mycket ni också.

Och nu läser hon om mötet i en lånad lägenhet i Berlin:
"Detta är Berlin och på samma gång inte..."
Och medan hon läser tänker jag på just det.
Hur vi kvinnor pratar och pratar och pratar om hur vi mår och hur vi har det och hur det är och hur det ska bli. Och undrar om männen vet hur våra samtal rör sig, hur många varv de går, hur djupt de söker, hur mycket vi skvallrar och ältar om frågar oss är det bra eller skulle det kunna bli bättre?
"...det är kanske en omöjligt historia...", läser Eva.
Eva och Svante har umgåtts, de också. Eva sa tidigare att hon, författaren, också är kritiker men att hon försöker undvika att recensera andra svenska författare för att inte blanda ihop sina roller. Nu sitter förläggare Svante här och intervjuar andra förläggare författare.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Copyright Tidningen Vi 2008