tisdag 13 januari 2009

Ingen BOKSALONG i Stockholm

Nej det blir ingen boksalong i Stockholm i vår heller. Idéen har funnits länge och det här är väl andra eller tredje gången som arrangörerna utropar den stora nya boksalongen, ett komplement eller konkurrent till Bokmässan i Göteborg.
– Varför, frågar jag informationsansvariga på Stockholmsmässan, men hon vet inte, hon svävar på talet.
Nytt datum – april 2010.
Varför, jag erinrar mig ett samtal med en kvinna från en av de stora förlagen. Nej, de tänkte inte ansluta. Och det andra stora förlaget var av samma åsikt.
– Vi vill koncentrera våra krafter till Göteborg.
Så det troliga är att gruppen bakom Salongen inte heller den här gången lyckats engagera Bonniers och Norstedts. Och utan de två dominerande, stora, allt större, om möjligt allt mer självsäkra förlagen blir det ingenting.
Och frågan är om något ändrat sig om ett år.
Det tror Boksalongen.
Jag undrar jag.
Så det är kanske dags att tänka om.
Varför inte skapa en annan allians i tiden – alternativt + kommersiellt = sant och slå ihop Boksalongen, insomnade Streetmässan Ord & Text, och de fria producenternas årliga Textmässan till en stor, flera dagar lång mässa för de mindre och medelstora.
I väntan på det besök årets Textmässa, fem intensiva timmar på Nürnberghuset den 25 april 11 – 16.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

© Copyright Tidningen Vi 2008